سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا ارتودنسی عوارض دارد؟| اطلاعاتی از مطب شاهکار دنتال

عوارض ارتودنسی

ارتودنسی دندان یکی از درمان های امروزی و کاملا به صرفه برای ناهنجاری دندان ها است که مانند هر درمان پزشکی دیگری می تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. در این مقاله قصد داریم عوارض ارتودنسی را به طور کامل برای شما شرح دهیم. البته این نکته را در نظر بگیرید که لین عوارض ماندگار نیستند و بخشی از فرایند ارتودنسی به حساب می آیند.

خراشیده یا زخم شدن بافت‌های نرم داخل دهان از عوارض ارتودنسی دندان:

بیماران در شروع درمان ارتودنسی (با بریس ثابت) ممکن است احساس کنند لب‌ها، زبان یا بخش‌های نرم داخل دهانشان کمی زخم شده است. این را البته نمی‌توان از عوارض ارتودنسی در نظر گرفت. اما چون به هر صورت در بیشتر افراد تجربه می‌شود، ما نیز آن را جزء عوارض ارتودنسی دندان لیست کردیم.

زخم شدن داخل دهان معمولا کوتاه بوده و تنها چند روز ابتدایی ارتودنسی احساس می‌شود. با این حال می‌توان با کمک وکس یا موم ارتودنسی به راحتی براکت ها و سیم ارتودنسی را ایمن سازی کرده تا هیچ نوع آسیبی به بافت های نرم داخل دهان وارد نکند.

تشدید مشکلات دندان:

همانطور که  ارتودنسی باعث جابجایی و تغییر موقعیت دندان‌ها می‌شود، ممکن است برخی از مشکلات قبلی دندان (مانند پوسیدگی ها یا تروما و …) در نتیجه استفاده از دستگاه های ارتودنسی تشدید شده یا دوباره ایجاد شوند.

 واکنش های آلرژیک:

واکنش های آلرژیک از جمله نادرترین عوارض ارتودنسی دندان است و تنها در افرادی رخ میدهد که نسبت به یکی  از اجزای بریس ارتودنسی حساسیت داشته باشند. برای مثال ممکن است به جنس سیم یا براکت حساسیت داشته باشید.

دیگر عوارض ارتودنسی

ارتودنسی نامرئی در برخی موارد عوارضی به دنبال دارد از جمله تاثیر گذاری روکش دندانی بر دندان ها.

گاهی اوقات روکش  ممکن است ریشه دندان را سست کرده و بر روی عصب های دندانی تاثیر بگذارد.

این مشکل زمانی افزایش پیدا می کند که سابقه آسیب دندانی در فرد وجود داشته باشد و در صورت بروز مشکلات عصبی، درمان های ارتودنسی باید صورت گیرد که شامل کارهای ترمیم ، ترمیم ریشه و یا کشیدن دندان است.

در اکثر موارد، آسیب های عصب دندانی ممکن است باعث درد شدید شود. همچنین ممکن است روکش ها با دندان ها سازگار نبوده و نیاز به درمان مجدد باشد.

منبع مقاله عوارض اتودنسی :

https://shahkardental.com/blog/%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%88%D8%AF%D9%86%D8%B3%DB%8C/