سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عوارض ارتودنسی

عوارض ارتودنسی چیست؟

درمان ارتودنسی ممکن است در برخی موارد باعث آسیب به دندانها و بافتهای نگهدارنده ( التهاب لثه) یا تحلیل ریشه ، آسیب پالپ ، واکنشهای آلرژیک یا اختلال عملکرد جمجمه ای شود. این بررسی برخی یافته های جالب در مورد این مشکلات را به روز می کند.

خطرات و عوارض ناشی از درمان ارتودنسی

 

درمان ارتودنسی علاوه بر مزایای بسیاری که در صافی و زیبایی دندان ها دارد، دارای معایبی نیز می باشد. اگرچه این یک روش خطرناکی نیست ، اما مانند سایر درمان های پزشکی با برخی خطرات و عوارض احتمالی همراه است. خطرات و عوارض مربوط به ارتودنسی بسته به سلامت عمومی دهان بیمار، تکنیک ارتودنسی، عادات بهداشت دهان و دانش پزشکی دندانپزشک در این زمینه بسیار بستگی دارد. 

بنابراین اگر  می خواهید درمان ارتودنسی را در پیش بگیرید ، باید اطلاعات کافی در مورد خطرات و عوارض احتمالی مربوط به مداخله ارتودنسی داشته باشید. این مسائل باید از ابتدای عمل مشخص شود زیرا می تواند بر اهداف و نتایج درمان تأثیر بسیاری بگذترد.

در این مقاله سعی داریم برخی خطرات و عوارض مربوط به درمان ارتودنسی که بسیار شایع هستند را به طور خلاصه توضیح دهیم. با توجه به این افرادی که قصد ارتودنسی را دارند، باید این اطلاعات را به طور کامل داشته باشند.

تحلیل ریشه

تحلیل ریشه یا کوتاه شدن ریشه دندان در طول درمان ارتودنسی ممکن است در بسیاری از افراد رخ دهد. اگرچه در بیشتر مواقع این مورد هیچ مشکلی برای بیمار در درازمدت برای دندان ها ایجاد نمی کند اما به ندرت ممکن است منجر به کوتاه شدن نصف یا بیشتر ریشه های دندان ها شود.

عفونت لثه

هنگامی که سیم های ارتنودنسی در دهان قرار دارند، باید بهداشت دهان بسیار بیشتر از قبل رعایت شود از این رو بهداشت دهان و دندان یک عامل مهم است که باید توسط همه افرادی که ارتودنسی دارند رعایت شود ، اما برای افرادی که تحت هر نوع درمان ارتودنسی قرار می گیرند ضروری است. زیرا شانس بیشتری برای به دام انداختن ذرات غذا در نزدیک یا زیر براکت ها و براکت هایی وجود دارد که تمیز کردن آنها به سختی امکان پذیر است.

دندان درد

در ابتدای درمان ارتودنسی به دلیل فشار بسیار زیادی که به دندان ها وارد می شود ممکن است کمی احساس ناراحتی کنید زیرا دندان های شما شروع به حرکت می کنند و دهان شما با تجهیزات ارتودنسی سازگار نیست. در این شرایط ، می توانید مسکن ضد درد را تجویز کنید.

بازگشت مشکلات اصلی ارتودنسی

از آنجا که دندانها هنوز می توانند بعد از درمان ارتودنسی حرکت کنند و از مکان اصلی خود تغییر مکان دهند ، گاهی اوقات ممکن است منجر به بازگشت مشکلات اصلی ارتودنسی شود. در این حالت ، هنگام برداشتن لوازم ارتودنسی ، نگهدارنده ای زیر دندان ها نصب می شود. این نگهدارنده ها می توانید تغییرات ناخواسته به دندان های خود را جلوگیری می کند.

آنکیلوز

این یکی دیگر از عوارض ارتودنسی است که به ندرت در رخ می دهد. آنکیلوز ترکیبی از ریشه دندان با استخوان است. وقتی دندان به استخوان فک زیرین جوش خورده باشد ، براکت نمی تواند دندان را حرکت دهد. در نتیجه ، دندانهای اطراف شروع به حرکت در اطراف دندانهای حلقوی کرده و از هم ترازی مناسب دندانها و گاز گرفتن جلوگیری می کند.

لکه سفید روی سطح دندان ها

به دلیل قرارگیری براکت ها روی دندان ها، ممکن است بعد از برداشتن آن ها، جای سفیدی بر روی دندان ها بگذارد. در این صورت باید توسط دندانپزشک تراشیده شود.

رشد غیر معمول

رشد نامتقارن و غیر معمول فک می تواند روند درمان ارتودنسی را به تأخیر اندازد و از درمان کامل جلوگیری کند.

ثبات طولانی مدت

این امکان وجود دارد ، حتی پس از چندین سال پس از درمان ارتودنسی ، تغییراتی در دندان ها و نیش شما ایجاد شود.

دندانهای مرده

در صورت آسیب قبلی به دندان ها ، ممکن است دندان قبل ، حین یا بعد از درمان ارتودنسی بمیرد.

تخلیه مینای دندان

مینای آسیب دیده درمان نشده ، که بیشتر ناشی از قند است ، منجر به روند پوسیدگی مینای دندان می شود. تخلیه مینای دندان معمولاً با وسایل ثابت مانند بریس انجام می شود.

خراش و کبودی

در ابتدای درمان ارتودنسی ممکن است برخی از کبودی ها و خراش ها روی مخاط ایجاد شود. این مشکل بیشتر ناشی از یک دستگاه ثابت است. این یک وضعیت موقتی است و ظرف 5 تا 7 روز پس از شروع درمان از بین می رود. موم درمان ارتودنسی می تواند درد شما را کاهش دهد.

تغییرات رنگی

هنگامی که رزین های شیمیایی پخته شده به عنوان مواد چسبنده به جای کامپوزیت های سبک استفاده می شوند ، ممکن است تغییر رنگ ایجاد شود.

مشکلات مفصل فک

برخی از افراد ممکن است در طول درمان ارتودنسی با یا بدون درمان ارتودنسی دچار درد یا حساسیت به ماهیچه ها و مفاصل فک شوند.

دستگاه شل

سیم های شل یا شکسته می توانند لثه ، لب ها و گونه های شما را تحریک یا خراشیده کنند. و باعث ایجاد زخم های مکرر در دهان می شود.

برای آشنایی بیشتر با عوارض ارتودنسی می توانید وارد سایت شاهکار دنتال شوید و اطلاعات کاملی را در این زمینه کسب کنید. علاوه بر این می توانید بر روی کلمه عوارض ارتودنسی کلیک کنید.